Evaluering av arrangement: Hva bør man spørre om?

Evaluering av arrangement: Hva bør man spørre om?

Publisert: 26.04.2021

Som arrangør er det gull verdt med tilbakemelding og evaluering i etterkant av et arrangement. Her får du vite hva deltakerne synes var bra og hva som kan forbedres.

Men: Hvilke spørsmål skal du stille for å få nyttige tilbakemeldinger?

I denne artikkelen skal du få noen tips om hvilke spørsmål det kan være smart å stille for å få nyttige og konstruktive tilbakemeldinger fra deltakere på et arrangement. En slik evaluering av arrangement kan virkelig være vinn-vinn: Den gir deg som arrangør nyttig informasjon og innspill, samtidig som den også får de som har deltatt på arrangementet til å føle seg sett og hørt. 


Ikke still for mange spørsmål
Evaluering er vel og bra, men det skal ikke være en stor jobb å besvare spørsmålene i evalueringsskjemaet  Du kan gjerne ha spørsmål med svaralternativer hvor man kan krysse av.
Gjør det enkelt og ikke gå for mye i detalj med mange spørsmål. 


1. Hvordan fikk deltakerne vite om arrangementet?
Her får du avdekket hvordan markedsføringen av kurset, webinaret eller konferansen har fungert. Dette med markedsføring er en viktig del av forberedelsene til et arrangement. Hvor fikk de som meldte seg på kurset, webinaret eller konferansen vite om det? Har du som arrangør nådd ut til de riktige målgruppene i relevante kanaler? Fant de informasjon om arrangementet via Facebook, LinkedIn, nyhetsbrev eller via søk og link på deres egen nettside? Denne informasjonen er viktig for å kunne vite hvilken markedskanal som gir best uttelling, slik at dere kan bruke mer ressurser her neste gang.


2. Hvordan er totalopplevelsen av arrangementet?
Dette spørsmålet er alltid bra å ta med, gjerne også tidlig i undersøkelsen. Selv om deltaker kanskje har noen konkrete forslag til forbedringer eller er misfornøyd med et par ting, så er totalopplevelsen allikevel god – og det er viktig for deg å få vite. Det er ikke heldig om du henger deg opp i en negativ tilbakemelding som til syvende og sist ikke er avgjørende for totalopplevelsen. 

3. Faglig utbytte: Ble faglige forventninger innfridd?
Den følelsen når man kommer fra en konferanse full av nyttig kunnskap og motivasjon – en skikkelig god følelse. Dette er selvsagt den følelsen enhver arrangør ønsker å gi deltakere på sine arrangement. Naturlig nok kan ikke alle kurs, konferanser eller webinar være like inspirerende, men det er viktig å levere godt og relevant faglig innhold. For deg som arrangør er det derfor essensielt å få en tilbakemelding i forhold til faglig utbytte. Er kurset godt nok beskrevet slik at det er riktig målgruppe som har meldt seg på? Ble faglig utbytte som forventet? Be gjerne om innspill og kommentarer fra deltakerne her. På denne måten kan du kanskje også få gode tips til tema for fremtidige arrangement. 

4. Praktiske forhold:
Dette punktet er fint å ha med i evalueringen for å få tilbakemelding på hvordan deltaker opplevde alt fra informasjon rundt påmelding til selve gjennomføringen av arrangementet. 

  • Påmelding
  • Informasjon i forkan
  • Lokale og fasiliteter  
  • Tekniske elementer

Dersom dette er et online arrangement som eksempelvis et webinar eller digitalt kurs er det viktig å avdekke om innlogging, kvalitet på lyd og video, funksjon for chat og andre eventuelle tekniske elementer fungerte godt.   

5. “Kommer du til å delta på et av våre arrangement igjen ved en senere anledning?”
Dette er alltid nyttig å få vite, og det er et godt skussmål dersom deltaker ønsker å komme tilbake på noen av dine arrangement. Kanskje kan du friste med en rabatt til dem som melder seg på flere arrangement, eller som tar med seg kollegaer for å delta? 

6. “Vil du anbefale dette arrangementet til andre?”
Fornøyde deltakere kan også anbefale arrangementet ditt til andre ved å gi det positiv omtale. Dette er kanskje den beste markedsføringen arrangementet ditt kan få!

7. Gjerne et felt for egne kommentarer til slutt
Det er ikke alltid spørsmålene fanger opp alt det en deltaker ønsker å gi tilbakemelding på.
Derfor er det fint å ha et felt på slutten av evalueringsskjemaet hvor det er mulig å legge inn egne kommentarer. Her kan du få nyttige tips og tilbakemeldinger som kan bidra til å gjøre arrangementet ditt enda bedre neste gang.

Lykke til både med arrangementet ditt og evalueringen!

Ønsker du et godt påmeldingssystem med integrert funksjon for evaluering?

Vil du lese mer om hvordan lykkes med et digitalt arrangement? Les mer her
Eller ønsker du å lese mer om fordelene ved et digitalt arrangement? Les mer her