Pindena Påmeldingssystem feirer 10 år siden første kunde!

I denne forbindelse får dere her et eksklusivt intervju med våre to gründere.

I disse dager er det 10 år siden Pindena Påmeldingssystem fikk sin første kunde. Det var ingen liten kunde selskapet sikret seg den gangen, neida – de hanket rett og slett inn selveste NSB i oktober 2010. 

Når man runder 10 år er det på sin plass med et lite tilbakeblikk, og her forteller gründerne av selskapet Thomas Ekdahl og Terje Henden historien bak Pindena Påmeldingssystem:

Pindena Påmeldingssystem blir til

Pindena stammer fra programutviklingsselskapet Empatix som i 2010 hadde tre ansatte. Empatix hadde 40 egenutviklede produkter å vedlikeholde i tillegg til at de tre jobbet som konsulenter for kunder. Dette ble for mye å gape over, så Thomas og Terje bestemte seg for to ting: 

  1. Skille konsulentvirksomhet og produktutvikling i to ulike selskap
  2. Kutte ned fra 40 produkter til ett produkt: påmeldingssystem. 

– Dette er vel ekstremvarianten av spissing. Grunnen til at det ble nettopp Pindena Påmeldingssystem vi satset på, var at det var dette produktet vi hadde kommet lengst med for ti år siden. Det skyldes at vi i 2010 hadde fått i oppdrag av NSB å lage et avansert påmeldingssystem for reisende som hadde kundekort. Vi så at dette produktet kunne være nyttig for andre kunder også. Selskapet Pindena ble senere skilt ut av Empatix, vi ansatte en daglig leder og selskapet ble registrert som eget AS i 2012, forteller Thomas og Terje. 

Hvor kommer navnet Pindena fra?

Så litt om navnet Pindena, hva betyr det? Hvor kommer det fra?

– Først het selskapet Empatix Software, men det ble så mange forvekslinger med Empatix AS at vi skjønte at det navnet måtte byttes til noe helt annet, og vi brukte Fivver.com for å få navneforslag. Fivver.com er en tjeneste hvor man kan få gjort veldig mange ulike jobber. Det alle jobbene har til felles er at de koster 5 dollar, forklarer Thomas og Terje. 

Det som var viktig for dem i navnevalget var:

  • Navnet skulle ikke være opptatt
  • Domenet skulle være ledig (com, no, osv)
  • Navnet skulle ikke bety noe negativt på noe språk

– Vi fikk en liste med 100 navn, der de fleste var helt uaktuelle. Så vi klaget og fikk tilbake våre fem dollar… sier de to og ler.

Men Thomas og Terje kom etter en avstemming fram til at ett av navnene på lista faktisk var ganske bra allikevel – og det var navnet Pindena.

– Da fikk vi vel egentlig navnet vårt gratis og det har vi fortsatt litt dårlig samvittighet for, at vi har snytt noen for 5 dollar. Så hvis du som fant på navnet vårt leser dette; Ta kontakt så skal du få 5 dollar tilbake – inkludert renter, sier de to. 

Store kunder og flotte referanser

På spørsmålet om det er noen kunder i løpet av disse 10 årene bør trekkes frem, er svaret: 

– Vi fikk veldig tidlig noen kjente navn på kundelista, som NSB, Byggmakker og Oslo Børs. Det har nok hjulpet oss i etableringen av Pindena som merkevare i Norge. Senere har vi jo fått Hydro, Vinmonopolet, SSB, SPK og Kongsberg Gruppen i tillegg til flere fylkeskommuner. Vi må noen ganger klype oss i armen når vi ser på kundelisten vår, vi har mange fantastiske referanser, sier Thomas og Terje entusiastisk.

Når de to skal trekke frem hva de synes har vært den mest spennende utviklingen siden 2010, samt nevne noen spesielle funksjoner og muligheter i systemet, lister Thomas og Terje opp følgende: 

  • Det nyeste i år er en smittesporingsfunksjonalitet. Grunnet slik verden har blitt i 2020, så vi et stort behov for registrering av oppmøte. Siden vi allerede hadde mye funksjonalitet knyttet til dette, var det en liten utvikling som gjorde at det kan benyttes på så ufattelig mange flere måter. Dette er kanskje en av de viktigste funksjonene i år, da det er så viktig at vi alle følger rådene og arrangement vet hvem som har vært der. 
  • Mulighet for å koble mot webinar ble en stor trend som følge av nedstengingen i mars, og veldig mange fortsetter med den digitale varianten, eller en hybridløsning. 
  • QR-kode skanning med egen app har vi hatt i mange år, og gjør så arrangør kan registrere hvem som har møtt opp. 
  • Hotellbooking ble ferdig rett før Covid-19 slo ut, men det er en veldig nyttig funksjon som gjør det enklere for arrangør og for hotell. 
  • Det er særlig gøy når vi ser kunder benytter systemet på måter vi ikke har foreslått eller tenkt ut selv, som å bruke systemet som en nettbutikk. 
  • Trend at systemer skal prate mer sammen, noe som skaper behov for flere API-er, integrasjoner og partnerskap. 
    • Vi har blant annet integrasjon for EHF mot regnskapssystem. Dette kan gjøre faktureringen mye enklere, særlig for de som har mange offentlige deltagere, slik at de vil kunne motta EHF direkte fra kundens regnskapssystem.
    • Det er også mulighet for integrasjon mot medlemsdatabaser som gjør det mulig å validere om en deltager er medlem eller ikke, og om de får lov til å velge medlemsprisen på et arrangement.
    • All e-post sendes ut fra e-postleverandøren SendGrid for bedre utsendelse. Her kan også våre kunder koble seg til sin egen SendGrid konto og følge med på e-poster som ikke har kommet frem enten fordi det er skrevet feil, e-postadressen finnes ikke lenger, eller de kan ha en streng brannmur. 
    • Muligheten for å benytte våre API er helt gratis, og åpner opp for å feks legge ut alle sine kurs på nettsiden, eller å sende data til andre systemer. 
    • Vi har også et partnerskap med regnskapssystemet Tripletex som gjør det enkelt å selge feks deltageravgift eller nytt skilt, og ordre sendes direkte til regnskapssystemet slik at kunden velger når faktura skal sendes til deltager. 

Med kontor og supportavdeling i Vestfold – ikke i India

Når de blir bedt om å selv beskrive Pindena Påmeldingssystem er svaret følgende: 

– Pindena er et profesjonelt påmeldingssystem i premiumsegmentet, med alle de funksjonene du per i dag kan forvente, blant annet import av deltageren, invitasjon, kommunikasjon på sms og e-post, rapporter og betaling. Dette er et komplett påmeldingssystem for kunder som stiller store krav, med høyt fokus på kvalitet. Det er også mulighet for skreddersøm. Det er også en stor fordel at Pindena har norsk support og en utviklingsavdeling i Norge. Kontorene ligger i Vestfold – ikke i India.  Systemet har en forretningsmodell med forutsigbare kostnader som gir kundene en trygghet. Vi tilbyr et meget godt supportapparat som har opparbeidet seg lang og god erfaring, svarer de to med stolthet i stemmen.

Ser lyst på fremtiden

Pindena begynte rett på med store kunder og har beholdt mange av disse, samt opparbeidet en ganske så imponerende referanseliste. Selv om Empatix og Pindena er splittet i to selskaper, så er det fortsatt mye samarbeid og Pindena har mulighet til å kjøpe mye verdifull og nyttig utvikling fra Empatix. 

– Vi ser lyst på fremtiden. Det har vært en veldig positiv utvikling og vekst i markedet siden 2010, og vårt mål er en dobling av antall kunder i løpet av de nærmeste årene, sier Thomas og Terje. Selv i denne tiden vi lever i nå med Covid19 har Pindena Påmeldingssystem fått mange henvendelser fra nye kunder. Det er også fint å kunne bidra og hjelpe de eksisterende kundene som har det vanskelig nå. Vi finner en løsning sammen slik at de får hjelp over kneiken. Covid19 har vist at gode digitale løsninger har kommet for å bli, og Pindena Påmeldingssystem er et produkt som vi skal fortsette og videreutvikle i årene som kommer, avslutter de to gründerne.