Frem merkevaren din med design

Frem merkevaren din med design

Publisert: 23.05.2022

illustrasjon som viser arbeid med design på nettside

Det er ingen tvil om at bedriftens egen nettside har stor betydning for førsteinntrykket kundene får. Nettsiden skal være responsiv og følge krav til UU slik at nettsiden er enkel å finne frem på, selv for personer med nedsatt funksjonsevne.

Når kundene finner din nettside skal de skjønne hvem dere er og hva dere gjør i løpet av kort tid. En av de mest utprøvde metodene er å bruke et gjennomført design – deres branding – deres profil.

Hold deg til profilen

Hos bedrifter er det vanlig å ha en profilmanual som sier noe om grafisk uttrykk, fonter, farger og ikke minst beskriver hvordan logoen skal brukes riktig. Dette grunnlaget brukes både i trykksaker, markedsmateriell og på nett. Når du først har en profilmanual, så er det lurt å holde seg til den så langt det er mulig. Øyet oppfatter farger og former raskere enn tall og bokstaver, og derfor er det viktig at kundene kjenner igjen bedriften ved første øyekast. Å holde den røde tråden og ikke la seg friste til å bruke andre farger eller fonter, er helt vesentlig for å bygge en merkevare.

Påmeldingsskjema med design

Med egen nettside for dine arrangement, vil det være enkelt å lenke fra deres nettside til et påmeldingsskjema. Når kunden klikker seg inn for å melde seg på et arrangement, vil de forlate bedriftens nettside og havne på nettsiden til leverandøren av påmeldingsskjema. Dersom fonter og farger er de samme, er det få som vil legge merke til en endring i url-lenken. Et ypperlig eksempel på dette er arrangementssiden til Bergen Næringsråd, som har en sømløs overgang til påmeldingsskjema. Listen over arrangementer kan også vises på deres nettside ved å bruke et API. Når du oppretter nye arrangement i påmeldingssystemet, vil de vises på nettsiden din uten noe ekstra redigering. Dersom påmeldingsskjema har responsivt design, vil det også være enkelt å lese om arrangementene og melde seg på både på nettbrett, mobil og pc.

Skap gjenkjennende effekt for ulike type arrangement

Det finnes mange leverandører av påmeldingssystem eller skjemaer, og flere tilbyr design. Før dere setter opp arrangementene på deres nettside, er det smart å tenke over hvilke type arrangement dere har. Kanskje det kan være en fordel å ha flere designmaler for ulike type arrangement, som samtidig sørger for gjenkjennelse for nettopp det arrangementet. Årets konferanse skal antagelig ha en annen profilering enn dine faste kurs. Hvordan kan dere vise frem deres kurs på en brukervennlig måte? Har leverandøren en kurskatalog eller kalender hvor det er enkelt å søke opp deres kurs? Det lønner seg å spørre leverandøren hvilke muligheter det er for å tilpasse oppsett, samt e-poster, skjemaer og kursbevis.
Dersom merkevare er viktig, så pass på å velge et påmeldingssystem som gir mulighet til å lage et design som er i tråd med deres profil..

Les om design og muligheter for oppsett i Pindena eller book en demo for å høre om mulige designløsninger.