Hvordan bruke Pindena for webinarer?

Hvordan bruke Pindena for webinarer?

Publisert: 08.01.2021

Om du har muligheten til å holde kursene dine online, så er det et godt supplement til andre kurs.

Webinarer er enkelt å delta på og ganske enkelt å arrangere, og kan vare i alt fra 10 minutter til flere timer. Webinarer om definerte tema kan gi inspirasjon og motivasjon, og også være et godt innsalg for andre kurs eller seminarer.

Om du har mulighet vil det derfor være en et godt valg å benytte den digitale plattformen, og holde kurs som webinar. Det finnes mange systemer man kan benytte til selve webinaret. Finn et du liker, f.eks Zoom, Meet eller Teams, og bruk Pindena til påmelding og betaling.

Hvordan bruke Pindena til webinar

For å lage påmelding til et webinar, gjør du som vanlig når du oppretter en aktivitet i Pindena. Men på et webinar er ikke stedet lenger er på et konferansesenter eller hotell, men på deltagerens datamaskin. Den viktigste forskjellen når du skal ha et webinar er derfor at du sender link (og eventuelt passord) til webinaret i påmeldingsbekreftelsen. Du kan også sende linken som en påminnelse rett før det starter. 

Slik setter du opp påmelding til webinar

  • Opprett en aktivitet med dato og klokkeslett.
  • Legg inn info om kursholder.
  • Legg inn program om hva som skal gjennomgås på webinaret.
  • Ta betalt for kurset om behov med faktura eller kortbetaling. 
  • Legg inn linken til webinaret på feltet Sted, så får deltagerne linken direkte i sin kalender.
  • La deltagerne melde seg på via aktiviteten du har opprettet, så de enkelt kan trykke seg inn på linken i påmeldingen eller bekreftelsen.
  • Send deltakerne påminnelse via e-post og/eller SMS i kort tid før det begynner så de finner linken.

Tips til etterarbeid for webinar

Deltagerne setter pris på å slippe å notere alt, da får deltageren mest utbytte av tiden. Send materiell som PDF eller Power Point-presentasjon fra webinaret på e-post til deltagerne i etterkant. Og opplys gjerne om dette før du starter presentasjonen. 

Er dere interessert i å vite hva deltakerne syntes om webinaret deres? Opprett en spørreundersøkelse og send ut en evaluering. 

Tror dere at deltageren er interessert i deres neste webinar? 

Da er det bare å eksportere deltagerlisten fra aktiviteten, og importer de til neste webinar, så kan du sende alle de samme deltakerne invitasjon om de ønsker å bli med på deres neste webinar. 

Lykke til med kurs! 

Relevante FAQ:

Les mer om følgende emner: