Hvordan kan du beskytte dataene dine på nett?
Publisert: 29.09.2022
Vi kjøper varer og tjenester på nett som aldri før, og på veldig mange sider kan du lage deg konto og lagre opplysninger og kjøpshistorikk. Men har du kontroll på kontoene og passordene dine?
Utfordringer i det digitale samfunn
Et økende problem i dagens samfunn er at e-postadresser og passord kommer på avveie. Og det værste er at du antagelig ikke vil merke noe, før du står der uten tilgang til en tjeneste, eller opplever at noen har trukket store summer fra kontoen din. Mediene har rapportert om at påloggingsinformasjonen til over 600 000 nordmenn ligger tilgjengelig på det mørke nettet. Datatyverier er dessverre vanligere enn vi liker å tro, og derfor er det stadig aktuelt å gjøre en innsats for å beskytte sine personopplysninger på nett.
Sjekk passordene dine og rydd opp
Det første du bør gjøre for å sikre dine data er å begynne og lage sikre passord, fra dette sekund. Du bør også sjekke om e-postadressen din kan din har kommet på avveie. Gå gjerne gjennom passordene du allerede har, og endre de som er like eller for enkle. Hvis du har bedt Google nettleser om å huske passordene dine, kan du gå inn på passordlagring i Google og gjøre en passordsjekk. Her vil du raskt se hvilke innlogginger som kan være utsatt og bør endres.
Du kan også sjekke innloggingene manuelt, ved å gå inn på nettsider fra bokmerker eller historikken din og endre passord. Noe av det viktigste du kan gjøre ved en opprydding er å skru på tofaktorautentisering der det er mulig.
Gjør en vurdering på hvordan du skal lagre passordene dine. Ved å lagre passord i nettleseren, vil andre som får tilgang til datamaskinen din kunne finne de. Derfor bør du vurdere å bruke et passordprogram hvor du kan lagre passordene dine sikkert.
Beskytt dataene du har tilgang til på andres vegne
Tofaktorautentisering er spesielt viktig dersom du gjennom din arbeidsgiver eller ideelle organisasjon har tilgang til andre sine personopplysninger eller sensitive data. Du kan ha taushetsplikt, og personvernerklæringen kan følge GDPR til punkt og prikke. Men bedriften burde legge til rette for at man kan ivareta dataene, slik at de ikke kommer på avveie. Det må være gode rutiner på hvor og hvordan man lagrer data.
Hvis du har en felles innlogging på arbeidsplassen din, burde det være flere steg for innlogging. Dette er mulig med løsninger som for eksempel Microsoft Azure AD. Med flere steg, blir innlogging med SSO både enkelt og mer sikkert. Du kan benytte både tofaktorautentisering og SSO i Pindena, og slik sørge for at personopplysninger til dine deltagere er trygge. Til syvende og sist så må vi alle ta ansvar for hvordan vi lagrer data, og hver enkelt burde være bevisst sin passordbruk.
Ønsker du deg et påmeldingssystem som tar sikkerhet på alvor?
Ta kontakt for en uforpliktende prat om et sikkert system for håndtering av deltagere og betaling.