Personvern og sikkerhet

Personvern og sikkerhet

Med smarte funksjoner for personvern og GDPR-kyndig hjelp, kan du senke skuldrene. Få gode råd til hvordan du kan ivareta personvern for deltagerne og la påmeldingssystemet gjøre jobben med sletting av data for deg.

Enkelt å ivareta personvern

Pindena har mange smarte funksjoner som ivaretar personvernet. I påmeldingsskjemaet kan du enkelt hente inn samtykke til deres personvernerklæring. Opplysningene fra deltagerne kan slettes automatisk når arrangementet er avsluttet.

Spar tid med automatisk sletting

I påmeldingssystemet kan det aktiveres automatisk sletting av deltagere. Systemet kan slette informasjon på et fast tidspunkt hver dag, slik at du slipper å huske på denne oppryddingen. Dersom det er behov for å innhente personlige opplysninger som allergier, alder, kjønn, politisk oppfatning eller medlemskap, kan disse merkes som sensitive opplysninger. De blir ikke sendt på e-post og feltene har egen intervall for automatisk sletting.

Innhent samtykke i påmeldingsskjema

Når du har tatt i bruk automatisk sletting, kan du med god samvittighet opplyse om hvor lenge du beholder deltagerens personopplysninger og svar ved registrering. Legg inn personvernerklæringen i systemet, og den vil vises i samtykkefeltet i alle påmeldingsskjema. Dermed får du enkelt hentet inn samtykke og samtidig sørget for at du holder det du lover. Automatikk for sletting av personopplysninger kan spare deg for mye jobb og bekymringer, og det blir enklere å følge prinsippene for personvern. Du kan lese om personvernprisippene på Datatilsynets nettsider.

Har du spørsmål om personvern i påmeldingssystemet? Kontakt oss på gdpr@pindena.no.

Innlogging med tofaktorautentisering for brukere

En av måtene å sikre at opplysninger ikke kommer på avveie er ved sikker innlogging. Som bruker av påmeldingssystemet kan du velge å aktivere tofaktorautentisering. Ved å skanne en QR-kode på din side, får du en kobling i en autentiseringsapp på din mobil. Når du logger inn, må du skrive din personlige kode og hente en kode fra autentiseringsappen i tillegg. Dette er et enkelt tiltak for å hindre at uvedkommende får tilgang til din bruker i påmeldingssystemet, og dermed også deltagerinformasjon. Les mer om hvordan du aktiverer tofaktorautentisering på Pindenas hjelpeside.

Ofte stilte spørsmål

Systemet er lagt opp for å ta hensyn til personvern og har en rekke smarte funksjoner, men setter ingen begrensninger. Det er opp til brukerne av systemet å overholde GDPR og gjeldene lover for personvern.

  • Legg til personvernerklæring
  • Samtykkefelt med personvernerklæring
  • Alle felter i påmeldingsskjema kan merkes som sensitiv data.
  • Automatisk sletting av sensitiv data
  • Automatisk sletting av deltagere
  • SMS-verifisering for påmelding

Mer om personvern her.

Når du aktiverer automatisk sletting vil systemet slette informasjon på et fast tidspunkt hver dag.

Har du lyst til å vite mer om påmeldingssystemet og hvordan du kan ivareta personvern for dine deltagere?

Vi har stort fokus på sikkerhet og GDPR i Pindena, og gir gjerne råd og veiledning. Send oss en forespørsel eller prøv systemet selv.